zondag 14 september 2014

COMPANYWEBSITE: PAK ‘M AAN! door Paul zaal


Door door Paul zaal van ceventyfive.nl

19
May 2014

Misschien ben je er nog niet aan toe en misschien komt het ook wel heel erg ongelegen. Maar toch… 2014 is het jaar waarin een nieuwe website écht moet. In dit artikel vermeld ik vier (van de vele) argumenten waarom een nieuwe website dringend wenselijk/noodzakelijk is.

Visueel


Dat content belangrijk was en steeds belangrijker wordt, is geen nieuws. Wel nieuws is dat de populariteit van visuele content enorm toeneemt. Studies van Forbes, Pew en Forrester tonen aan dat bezoekers langer op websites blijven, webshops meer omzet maken en de attentiewaarde flink toeneemt bij gebruik van visuele content. Forbes heeft bovendien vastgesteld dat de merkbeleving (‘branding’) met 44% toeneemt bij gebruik van visuele content.

Organisaties doen er dus goed aan over te stappen van een tekst georiënteerde website naar een visueel ingestelde websites.

Mobiel


Enkele jaren geleden leek het nog ondenkbaar dat mobiel internet op korte termijn een grote vlucht zou nemen. Niets is minder waar gebleken. Volgens Forbes is het aantal transacties bij webshops met behulp van een ‘tablet’ of ‘smartphone’ in 2013 verdrievoudigd en bij enkele van onze eigen klanten is het mobiele bezoek gestegen tot 70% van het totaal aantal bezoeken.

Websites werden traditioneel ontwikkeld voor desktops en geven (zonder aanpassing) de content op mobiele apparaten niet goed of onvolledig weer. Moderne websites worden ontwikkeld vanuit het perspectief ‘mobiel’. En dat vergt een andere aanpak. In jargon heet dat ‘responsive design’.

Functioneel


Een afbeelding is niet alléén waardevol ter verduidelijking, maar biedt vooral extra functionaliteit. Klikken op een gebied in een afbeelding leidt tot nieuwe, aanvullende of extra informatie. Nike gebruikte afbeeldingen om direct door te klikken naar de webshop. Klik op het trainingspak, de sportschoenen of de haarband en rechts op het scherm verschijnt de productinformatie met de mogelijkheid om deze producten met één klik te bestellen.

Niet onmogelijk, maar wel lastig om deze nieuwe functionaliteit in een bestaande website te implementeren.

Social Media


‘Last but not least’ social media. De rol van social media is hoog en neemt nog steeds toe. Meer en meer gebruiken bedrijven social media voor zakelijke toepassingen. Het is niet moeilijk een icoontje op een website te plaatsen om content te delen en te ‘liken’. Dat op zich is geen argument om een nieuwe website te ontwikkelen. Een belangrijk argument om wél een nieuwe website te ontwikkelen is dat de rol van de website als onderdeel van de (marketing)communicatie strategie anders is geworden.

Sociale Media en websites hebben eigen functionaliteit en eigen doelen. De combinatie van website & sociale media biedt nieuwe mogelijkheden voor interactieve communicatie met doelgroepen. Dat stelt andere eisen aan de functionaliteit van de website. Een heroverweging van de website als communicatie instrument is noodzakelijk. Het resultaat daarvan zal vaak leiden tot een nieuwe website met andere opbouw, andere structuur en meer dynamiek.

Conclusie


Websitebezoekers vinden en binden vereist in 2014 een andere benadering dan met de vorige generatie websites gebeurde. En websites vervullen een andere rol in het communicatieproces dan voorheen. Volledig geïntegreerd in een totale internetstrategie. Wil je blijven opvallen, toonaangevend worden, een sterk merk blijven, bezoekers boeien en je reputatie op peil houden, dan is 2014 hét jaar om daar eens over na te denken en een nieuwe website te overwegen.
Posted in: Algemeen, Branding, Management ⋅ Tagged: branding, paul zaal, social media, strategie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten